KLIK

KWSP | PANDUAN PENGGUNAAN i-Akaun | KWSP

SUMBER : KWSP

PENGAKTIFAN AKAUN:

1- Layari www.kwsp.gov.my

2- Klik log-in ke iAkaun Ahli

3- Klik Pengaktifan iAkaun ( log-in kali pertama)

4- Baca terma dan syarat,jika setuju klik seterusnya

5- Masukkan No MyKad dan Kod Pengaktifan _____________

6- Buat Id Pengguna dan Katalaluan anda ( contoh: limsengkau5518 )

7- Lengkapkan maklumat yang diperlukan

8- Selesai dan cuba log-in ke iAkaun KWSP


LUPA ID PENGGUNA DAN KATALALUAN:

1- Layari www.kwsp.gov.my

2- Klik log-in ke iAkaun Ahli

3- Klik lupa Id Pengguna / Katalaluan

4- Lengkapkan butiran No Kad Pengenalan, No Ahli KWSP dan No TAC

5- Buat katalaluan yang baru ( contoh: rosebiru1234 )

6- Selesai dan cuba log-in ke iAkaun KWSP

*** Pastikan anda mendaftarkan no handphone anda di KIOSK KWSP.

SEMAK AKAUN KWSP SECARA ONLINE MELALUI
www.kwsp.gov.my ATAU APLIKASI iAkaun

MAKLUMAT LANJUT HUBUNGI: 03-892260000
Pusat Panggilan KWSP



~ kpah k-poh ~

APA ITU KUDIS BUTA

Kudis buta...kpah ada pengalaman dengan kudis buta ni, bila anak bujang yg tinggal di asrama terpaksa balik ke rumah sebab kena kudis buta. Kami satu keluarga kena 'basmi kuman' juga.

Terima Kasih Doktor Rahim atas perkongsian ini.


ILMU KESIHATAN. Artikel 464.
"Apa tu KUDIS BUTA?.....hihihi MENGAPA Kudis tu dipanggil BUTA?"

Ramai ingat kita yg TAK BUTA ni tak kena kudis ni....hihihi. Ada ingat kudis ni kena hanya pd org BUTA....doc nak tergelak ni...hihihi...sori le doc suka melawak je.
Tau dak apa KUDIS BUTA?

A. Doc nak bagi tau penyakit KUDIS BUTA adalah serangan sejenis Hama berkaki 8 dipanggil Sarcoptes scabiei.
Umur Scabiei tu pendek je 48 jam -72 jam jika ia tak sentuh dgn manusia.
Tapi klu ia berjaya naik ke kulit manusia, ia akan korek terowong di bawah lapisan kulit anda serta duk dgn mewahnya dibawah kulit anda, ia kekal hidup kat situ selama 2 bulan.Disitu ke ia membiak dgn bertelur, hisap darah mangsa sambil berpesta & berak di bawah kulit anda. Najis berak tu bertindak balas dgn kulit anda yg beri anda rasa gatal yg teramat. Sapa kena tau le, amat syok garu wlpun mata tutup lena mati mcm org buta. Sbb tu di panggil hihihi KUDIS BUTA. Apa lagi....hihihi kita garu sepuas hati. Kadang2 sampai berdarah & luka. Bila dah luka, kuman bakteria masuk dan biak pula. Maka kudis tu merebak & bernanah.
Kudis buta dijangkiti melalui sentuhan langsung kulit ke kulit atau kulit ke pakaian. Maka Semua orang tanpa terdedah kpd jangkitan ni.

B. Doc bagi cara Rawatannya.
1. Cuci pakaian &cadar yg telah digunakan org yg dijangkiti dgn air panas. Klu pakaian yg X boleh dicuci, masukan ke dlm beg plastik yg tertutup & simpan 7 hari untk scabiei & telurnya mati.
2.Org yg tinggal bersama dgn org yg telah dijangkiti kudis buta kena le dirawat pd masa yg sama.

3 Rawatan kudis buta yg doc bagi di Klinik doc dgn menyapu krim/losyen spt:

A. Permethrin 5% atau Losyen Malathion 0.5% atau Gamma benzene hexachloride (or lindane).
Sapu ubat ke seluruh badan yg infeksi tu ketika kulit KERING ( serapan ke dlm kulit terbaik) terutama leher, jari, kaki & tangan, perut, punggung & kemaluan. Bersihkan selepas 24 jam. Gunakan 2 kali dlm jarak seminggu antara rawatan.Tak leh digunakan terhadap bayi umur < 2 bulan atau ibu mengandung atau nenyusu anak. Jaga2 elakkan ubat ni terkena mata (mukosa nipis). Jgn disapu atas kulit yg luka atau dijangkiti kuman.
B. Benzyl Benzoate lotion (EBB).
Mandi dgn air suam sebelum mula menyapu ubat spya penyerapan lebih baik dengan liang roma yg terbuka. Sapu ubat ke seluruh badan kecuali muka,celah kelangkang & kwsan gatak. Biarkan selama 24 jam & bersihkan badan.

Ada sedikit NASIHAT doc beritau:
1. Jangan share pakaian atau TIMBA BAJU BASUHAN dgn pesakit scabiei. Siap le anda akan start MENGGARU & X leh tidur landsubg hingga ke pagi.
2. Siap2 le sapa duk ASRAMA....sini port TERBAIK untuk SCABIES bermaharaja lela. Awas le...hihihi.

Ada soalan.....doc jawap bila doc lapang. Tk.
**Peringatan:
JANGAN PROMOTE PRODUK anda di artikel kesihatan ni. Anda akan di dakwa KKM.
Drp Dr. Abdul Rahim.
Klinik Abdul Rahim
2-D Pangsapuri Garuda
11900 Bayan Lepas.
Penang.
Tel 04 -6444181


DIcopypaste oleh:
~kpah k-poh ~

HONEYMOON CYSTITIS

Honeymoon Cystitis | undang derita pengantin baru

Honeymoon Cystitis atau radang salur kencing atau lebih mudah dikenali dengan kencing tidak lawas,adalah antara gejala yang sering di alami oleh wanita.

Detik-detik intim sepatutnya berlangsung dalam suasana yang cukup nyaman dan penuh kenikmatan namun bagaimana jika 'terganggu' dek kerana rasa sakit dan radang pada bahagian intim pasangan anda?

APAKAH HONEYMOON CYSTITIS?
Istilah ' honeymoon' diambil kerana gejala ini sering terjadi dalam tempoh fasa berbulan madu. Keadaan ini adalah di mana berlakunya keradangan pada saluran kencing akibat berlakunya iritasi atau luka sewaktu mengadakan hubungan intim. Keadaan ini terjadi disebabkan kurang ransangan atau mengadakan hubungan kelamin secara kerap atau berlebihan.

Memiliki saluran uretha lebih pendek berbanding lelaki,kaum wanita lebih terdedah untuk mengalaminya. Bagaimanapun,lelaki juga turut tidak terkecuali mengalaminya.

GEJALA / SIMPTOM:
Gejala Honeymoon Cystitis biasanya dirasai setelah dua hari bakteria bersarang di dalam uretha. Antara gejala-gejalanya:

- sakit sewaktu membuang air kecil.
- kencing menjadi lebih kerap.
- sukar menahan kencing.
- rasa tekanan pada bahagian pundi kencing.
- kencing kotor.
- kencing bercampur darah.
- demam secara tiba-tiba.
- sakit pada bahagian pubik ( bibir kemaluan )

LANGKAH PENCEGAHAN:
Antara langkah pencegahan yang boleh diambil ialah:

* minum sekurang-kurangnya lapan gelas air setiap hari.
* kurangkan minum kopi.
* kencing sebelum dan sesudah melakukan hubungan intim.
* pastikan pasangan menerima ransangan yang cukup sebelum melakukan hubungan intim, bagi mengelakkan masalah melecet atau iritasi pada alat kelamin.
* ketika bersama, cuba ubah posisi supaya geselan tidak berlaku bertalu-talu ke bahagian salur kencing anda. Ini akan menyebabkan keradangan pundi kencing.

Sumber:Majalah Harmoni.


~ kpah k-poh ~

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.