KLIK

NASIB BAIK TAK MASUK DALAM SELUAR..!!

zaman kanak2..zaman bebudak. seronok abis. Tak de apa yg nak di pikir. Bangun pagi..ingat makan..ingat nak main. Tak de apa yg nak di takutkan..tak de apa yg nak dirisau. Masa bermain..akak k-poh mmg main sungguh2..wpun nenek mmg tak bagi akak k-poh main kuat2..tapi akak k-poh degil. Mana boleh..kawan2 syok main..akak k-poh pulak tak boleh nak main..tak aci lah macam ni...ye tak..?


Tempat yg paling akak k-poh suka pegi..bila lepas hujan... ialah tempat mandi awam. Yg ni org tak guna dah..jadi terbiar jer kat situ..buat takung air hujan utk 'ternak nyamuk' kot. Tapi kan..mmg tak de nyamuk punya dlm kolam tu..sbb ada banyak anak katak..a.k.a berudu. Mula2 tu akak k-poh ingat anak ikan..akak k-poh bawaklah balik buh dlm botol..Apa lagi..nenek akak k-poh terjerit2 suruh buang.
"nok wak gapo anok kat'tok tu...tohok..tohok..lepar..lepar..!!!!"

(terjemahan dari bahasa ibunda kepada bahasa malaysia)
"nak buat apa anak katak tu..buang-buang.."..


Alaaa..masa tu akak k-poh tgk berudu tu kiut sangat tau. akak k-poh letak atas tapak tangan..tgk dia berenang terkedik2..Tak puas hati..akak k-poh masuk terus dlm kolam tu..air tak ler banyak tapi bila akak k-poh duduk..air dah sampai paras pinggang. Seronok akak k-poh rasa masa tu..macam duk dalam tub mandi jer tau...tak de geli langsung..mungkin sbb masa tu akak k-poh tak mengerti lagi..

"balik..balik...pegi mandi..nasib baik berudu tu tak masuk dalam seluar..!!"
nenek dah marah.....nenek akak k-poh dah marah ooiiii...
"tok se..kelik...urgh..urgh..urgh.." (muka tak puas hati..)
"nanti masuk dalam seluar..!!! budok nih..degil..degil..!!!"


[ dulu akak k-poh memang tak tahu kenapa nenek akak k-poh takut sangat berudu tu masuk dalam seluar..heee..]




gini lah rupa berudu yg akak k-poh berendam bersama tu...( tapi akak k-poh pasti..memang tak de yang masuk dalam seluar...!!!!..hahahhaaaaa..)

p/s : ce citer perangai 'gila yg tak lojik' yang anda pernah lakukan masa kanak-kanak dulu...

18 comments:

afzalsukasuki said...

akk kena sntiasa meringat..kang berudu tu nyuruk dalam pusat akk camne?hahaha

*teringat kisah putera katak

kpah k-poh said...

mana leh nyuruk dlm pusat...mesti laa rasa geli geleman...kan...

Pia said...

"teringat n3 dlm blog org muo kot..org cina tu mandi dgn belut utk terapi apa ntah,last2 masuk ikut saluran kencing tu terus sampai ke usus..hehehhe..ngeri...sbb tu agaknya org tua tak bagi tu kak pah..takut2 masuk terus kedlm pastu beranak pinak..bahaya!"

Puan Kutu said...

kena pikir dulu klu nak list 1 benda yg tak lojik.rasanya macam semua lojik jer!haha..

nyanyisunyi said...

hahaha..gelak baca kisah kpoh ni..akak pun ms kecik2 dulu nakal mcm laki2 apa taknya atas ada 4 abg..nsb baik tk jd tomboy...

kakngah said...

ye la kpah.. zaman kecik2 dulu takde nak fikir buruk baik main kat mana2. yg penting, hidup mesti happy! takde nak rasa geli ke hape main lumpur selut bagai..

Mrs.Yie said...

jangankan kata anak berudu, anak ikan atau mak ikan atau bapak ikan yang masih hidup dalam air pun saya geli nak pegang..kecuali, kalau mati..berani la pegang..hahahahaah

Khairil said...

haha...berudu memang comel...dulu2 kecik2 nampak berudu rasa mcm tgk air cincau...

Yumida said...

ms kecik2 ske mandi lam kolam..ledam ledum terjun..ble balik kene marah teruk..huhu

aah kak...komeng tu jantan..sm kn corak bulu diorg..hehe

aiman fanboy k-pop said...

haahaahaahaa...berudu....masa mula2 dengar perkataan berudu tuh aiman ingatkan budu..hoohoohoo.....

berudu mmg cute pon..samalah kita....ingatkan ikan pada mulanya...kak pah ni ank jati kelantan ke?

amranaiman said...

haha.. kalu suh berenang masa skrg mesti xnk.. :P

Cik Nurul said...

adehh... takotnye kalaw masok dalam seluar.. huhuhu

~dah lame xtgk berudu... -.-

Scarlett O'Hara said...

Cerita nakal zaman kecik2 takdelah kak pah sbb saya tak nakal.:D

Cik Rose Cute said...

hihihi...kita kecik2 dulu pun..suka main dengan anak berudu...

gnesop.com said...

masa kecik dulu ingat ikan berudu ni betul2 ikan.. maklum masa kecik :)

nasib baik kpoh x pelihara berudu tu byk2 kat rumah.. kalau tak penuh dengan katak nanti.. hahah

Ms Fai Ayie said...

xpe la kak kalo cnfirm mmg xde yg masuk dlm seluar. hahaha... gurau2 jerk... fai dlu masa kecik2 suke mkn kertas, koyak kecik2 n msuk dlm mulut. hihi ;)

Wajah bersih berseri dan kulit lebih mulus

kay masingan said...

Wah comelnya berudu..hhhe

Zie Fauzi said...

dulu pun ingt berudu ni ikan.. bila tau berudu ni anak katak,..geli-geleman terus sampai sekarang..

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.