KLIK

Raya haji..

Nampaknya nak kena story jugak ler pasal balik cuti raya haji hari tu. Tahun ini sekali lagi dapat beraya kat kampung..sesuai dgn ponteng sekolah sehari...heeee...dapat ler beraya 3 hari kat kg.

 akak nak buh pic lembu yg bertuah menjadi korban tahun ini..tak dapat ler..sebab akak tak berada ditempat kejadian!!! 

Daging korban sebyk 3 bahagian menunggu untuk di agih2kan kpd jiran tetangga. Hanya akak dan famili jer yg balik..so mmg kita org kekurangan kaki tangan utk memproses daging2 tersebut..

ni akak...nampak kejam tapi kerja mesti dibereskan..budak2 mmg tak boleh buat kerja ni..nak tak nak..yg tua-tua kenalah buat jugak...

kakak ipar yg bertungkus-lumus menjayakan misi ini..memang dah biasa dah..mak mesti bagi arahan kat dia...
Abang long..memikir-mikir mcm mana nak proses tulang2 tu..kena ikut arahan mak ler..!!! 

mak sedang beri arahan pada org kanan dia..kak long..nampak tak????


perut lembu..kena bersihkan betul2..guna kapur sireh bagi hilang bau dan kaler2 hitam tu..ramai yg suka makan..tapi tak ramai yg suka nak bersihkan..so..kita lihat siapa yg kena..??? akak ler yg kena...alahai...

sesi memasak..merebus tulang2 lembu..menggunakan dapur kayu...untuk menjimatkan gas..heeee..lagipun seronok masak kat luar rumah ni..


juga daging bakar..satu yg 'wajib' anak2 akak buat. Yg rajin buatnya anak dara akak ler..yg rajin makannya..akak ler...ish..bikin malu..!!!!

penjaga api yg paling setia setiap kali dapur kayu digunakan...siapa lagi..kalau tak suami akak..kesian dia sentiasa diselubungi asap..

api bagi marak....bg cepat masak kot..!!!!

mangsa keadaan...anak bujang akak..kenalah tonyoh periuk hitam....sempat posing lagi..senyum manis..dalam hati..siapa yg tahu...kah..kah..kah...

apa yg mengherankan akak ler..mana pic masakan yg telah siap??? tukang ambik gambar ni..terlupa nak snap...asyik ingat nak makan jer..!!! opsss..bukan akak ye...


2 comments:

ahmad jo said...

hehehe.. bestnyer raya akak.. mmg sonok raya kat kmpung kan..

Yan said...

meriahnya kalau di kampung kan..

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.