KLIK

BILA 'BILAH' DIPANGGIL 'GIGI'!

Alkisahnya,pada suatu hari,datang lah seorang wanita Indon bernama Siti (memang nama sebenar), menawarkan diri untuk bekerja sebagai pembuat beskut.Adapun Siti yang sudah berumur 38 tahun ini,suaranya agak lembut dan mendayu-dayu kerja kedai makan memang sesuai ni.. Siti seorang yang agak pendek,berkulit gelap dan bergigi sedikit jongang tak kisah ler tu sebab tangan yg nak buat kerja..bukannya gigi..!!!.Malangnya,setelah  di beri tunjuk ajar..si Siti ini masih tidak dapat memberikan yang terbaik...Sikit-sikit baik pun tak dapat..Hmmmm....Agak bengap rupanya Si Siti ini, kuat melawan pulak tu sekali kita cakapsepuluh kali dia jawab......sehingga latihan terpaksa di ulang-ulang masih tidak juga berhasil kepala 'supervisa' ni dah macam nak letop dah!!!.  Jadi apa kena mengena entry ini dgn Bilah" dan Gigi'? Baca ler lagi...  Agak buntu dan bingung memikirkan apa agaknya yang boleh dilakukan oleh Siti makan gaji buta ler siti oiii..,tiba-tiba Siti dipanggil oleh bos untuk mengayak tepung.Lokasi ayak-mengayak ini dilakukan di 'bilik oven'..iaitu bilik untuk 'bakar' beskut.Sedang siti asyik mengayak tepung,situasi diruang tamu lain pula...pekerja-pekerja Indon dan melayu sibuk menyiapkan beskut shortbread.Beskut ini mesti yg pertama dibuat sebab untuk membakarnya memerlukan masa yang lama legaaaa supervisa tak kena buat...  Adapun beskut shortbread ini,untuk membuatnya perlu menggunakan 'cutter' ataupun senang dipanggil bilah.Malangnya pekerja Indon telah menukar panggilan bilah, kepada nama Gigi..susah agaknya nak sebut perkataan bilah..  Jadi segala perbuatan memasang bilah,mencabut bilah dan mencuci bilah telah bertukar kepada 'pasang gigi'..'cabut gigi' dan 'cuci gigi'....  Sila baca dialog (nada indon yaaa..jgn lupa..) : suami kepada seorang pekerja telah menelefon isterinya : Hello..yaaa..Mas..lewat sikit hari ni yaaaa....Lagi bikin apa?Lagi masang gigi,Mas..Gigi apa?Giginya tokey..!!errrrrrr... Maka kehairanan lah sang suami apabila membayangkan isterinya sedang memasangkan gigi untuk tokeynya...pastikan guna polident yaaa..heee..   Jadi..apa kena mengenanya Si siti tadi dgn gigi?... teruskan baca yaaaa...  Dengan diiringi hiruk pikuk di ruang tamu tu...almaklumlah..'supervisa'nya merangkap mak lawak...keh..keh..keh....Tiba-tiba terdengarlah suara yg bertanya..    "Ehhhhhh...gigi mana?""Itu...lagi di bilik oven.."..maksudnya bilah2 untuk shortbread tu..belum di bawa ke ruang tamu...masih ada di bilik oven...  Nak di jadikan cerita....Si Siti tadi tersinggunglah dengan dialog tadi...   Kononnya mengejek dia lah....Ini dialog versi Si siti:  "Ehhhhhhhh..gigi (siti) mana?""Itu..lagi di bilik oven..."..sebab siti kan di bilik oven..sedang mengayak tepung..mentang-mentanglah dia tu jongang....jadi bila bercakap pasal gigi...dah jadi sensitip ler....  p/s : pekerja lain tidak bermaksud dan tidak pula mengejek si siti....Tapi kemudiannya si siti berhenti sendiri..dan hari ini kami gelak sepuas-puasnya setelah tahu bahawa si siti menyebarkan tohmahan yg bukan2 mengenai tokey kami...  Gitulah adanya.....             

5 comments:

Isteri Encek Bard said...

k. pah ieb baca 2, 3 kali nie

syiela said...

hahahha... gigi..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

akak nie citer gigi nie kak?

Piasara said...

"elok2 nama benda alah tu cutter di tukar ke bilah pastu alih2 jadi gigi pulak dah...kesian siti.."

puanbee said...

hahah kesian siti , dia ingat org ejek2 dia.. adoilah mcm2 ada ..

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.