KLIK

AKAK K-POH DAN THYROID

PENGALAMAN AKAK K-POH SEBAGAI SEORANG PESAKIT THYROID.

Thyroid : sejak 2005..

Puan...setelah ujian darah..kami dapati puan mengidap tairod..
aaaaaa...apa tu?? Yg akak k-poh tahu lah..tairod tu yg bengkak besar kat leher. Mana ada bengkak besar pun..kecik jer ni..tu pun tak nampak sangat..!!! 



 sebelum pembedahan

ulang alik ke hospital..ujian darah..ubat-ubat ni semua dah jadi rutin. Masa 3 bulan diberi utk akak k-poh bersedia dr segi kesihatan dan mental.Siapa yg tak rasa takut..nak diusung ke dewan bedah..menyeramkan. Pengalaman melahirkan anak yg ketiga melalui pembedahan bertahun2 dulu pun masih terasa lagi....nyilu betul....


Temujanji utk x-ray...kemudian temujanji utk scan..bengkak dileher disuntik utk ambik sedikit sampel..bagi menentukan ada sel kanser atau tidak. Masa menunggu utk disuntik tu..kaki akak k-poh dah rasa kebas..mcm tak mau jer akak k-poh masuk dlm bilik tu.[ nasib baik ler doc yg mengambil sampel tu..encem lorrr..doc india..tak pe lah doc..ambik ler..]. Melihat akak k-poh yg dah pucat lesi..tangan dah sejuk..doc tu kata: rilex ya kak..kejap aje..tak sakit pun..mcm gigit semut...
 
Alahai..tak pe lah doc..encem punya pasal...


Satu lagi temujanji dgn pakar ENT..ni yg telinga hidung tekak. Tekak akak k-poh dijolok utk menentukan kedudukan peti suara akak k-poh tu.. Doc kata..kalau tak buat ni..takut terpotong lak peti suara tu..lansung jadi bisu. Masa proses tu..tak sempat nak jolok ke dalam tekak..akak k-poh dah nak termuntah. Berkali2 doc buat..akhirnya berjaya jugak.( selepas di marahi )

selepas semua temujanji ni...akak k-poh dah bersedia [ dlm ketakutan dan kerisauan ] utk diusung ke dewan bedah.

  dewan bedah


lepas tu..akak k-poh di tolak ke dewan bedah. dgn fesyen baju hospital yg bertukar kaler..dr kaler hijau ke kaler putih...akak k-poh dah pucat lesi..tapi buat2 rilex..berani konon.


Alamak..belum apa2 lagi dah nak terkucil. "Emmm..misi..saya nak kencing". Sambil akak k-poh bergerak nak bangun dari troli..[ troli la kot..]. Eh..tak boleh bangun..nanti misi ambik bekas..."eeee... nak kena kencing dlm bekas ke??? tak nak lah.."


Puas akak k-poh cuba..tak terkeluar pulak lah 'air kucil' akak k-poh tu. Misi kata.."kita buh wayar getah dlm 'em-em' tu lah yaaa.".Aduhai...sakit yg amat..herannya..tak tunggu 'push' dah..mengalir jer...


Ditolak ke dalam dewan bedah...Misi tu panggil org lelaki nak tolong angkat akak k-poh. Tak pe lah misi..sy buleh bangun sendiri..naik atas meja bedah tu sendiri jer..tapi tak boleh rupa-rupanya, kena orang angkatkan. Kesian lak kat mereka tu..almaklumlah..bukan ringan..akak k-poh tak kata berat tau...!!!


Nama siapa?? tanya doc yg akan membedah akak k-poh tu..entah ensem entah tidak..mulutnya di tutup..[ kalu encem..tak bius pun tak peee...alahai...]
Ok ya..sambil menekup mulut dan hidung akak k-poh dgn topeng gas..akak k-poh disuruh bilang 10..9..8..


[nak tulis apa..dah pengsan...zzzzz]

  selesai pembedahan


kuch-kuch ho ta hei...nampak tu shah rukh tengah turun dr helikopter...im here..yoo huuu..shah rukh..shah rukh..
Puan..puan..bukak mata..aaaa..puan ok tak?? [ kemana lak si shah rukh tu tadi..sapa lak ganggu mimpi akak k-poh ni...]


Puan...."ya..ya..saya ok"..uuuwweeekkkkk..selambak muntah keluar dari tekak akak k-poh..Habis melimpahi dada dan leher...eeee..sapa lak nak cuci nie...


"Cepat..cepat!!!"...kedengaran suara misi mcm ramai jer..sambil terasa tangan2 yg sedang membersihkan muntah akak k-poh tadi...alahai..terima kasih ler misi oiii...jasa mu dikenang...


"Puan...puan dah ok..boleh bgtahu nama puan"...tanya doc tu dgn mesra alamnya.
Saya sharifah..[tak kan ler aku nak ngaku yg aku ni siti norhaliza pulak..ish..]
 
"Ok puan..sekarang kami akan hantar puan balik ke ward.."


Sampai di ward..suami akak k-poh..dgn wajah 'kecemasan'nya..mencium dahi akak k-poh..Ye ke?? khayalan kot.. entah ler..akak k-poh masih mamai lagi masa tu. Yang akak k-poh ingat..ramainya manusia kat ward tu..(sebab waktu tu waktu melawat..) heeeee


Selepas akak k-poh diangkat ke katil..segala macam wayar dipasang ke badan akak k-poh. Dengan kedua2 tangan yg dicucuk dgn drip.sebelah tangan utk darah..sebelah lagi utk air...akak k-poh meraba2 ke leher..nampaknya selesai akak k-poh disembelih..tapi nyawa akak k-poh masih panjang..syukur..Alhamdulillah.


Mata ni dah tak boleh nak bukak..kesan ubat bius masih ada.Sayup2 jer akak k-poh mendengar suara suami akak k-poh..entah apa yg dia duk sembang dgn doc..Kepala terasa pening..akak k-poh pejamkan mata...entah macam mana..sesuatu yg tidak akak k-poh duga berlaku...


akak k-poh tertidur lagi......zzzzzzzz...

(akak k-poh tinggal selama 5 hari di hospital kerana demam panas )



22 comments:

Mohd Firdaus said...

seramnye baca..hehe..ni yg tkt nk g hospital..hehe

OtakkuOtaku said...

tak nak le masok sepital. asek doktor laki jek naik. nak doktor comel2 gak.

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

berat mata membaca berat lagi bahu yg memikul .. harap2 kak pah sembuh dengan jayanya ya..

kpah k-poh said...

Alhamdulillah..setakat ni rawatan masih berterusan...

stellaizz said...

mak mentua stella pon ada thyroid...besar gak kat leher tu..tp x mganggu so dia x bedah buang pon...

mr.curly said...

alaaa..hubby cium kt dahi je ke??..huhu

moge beransur pulih ye lalinggg..

Mrs.Yie said...

baca pun dah rasa mcm saya ada dlm tu..heeee...takutttt....

MulutPayau said...

ngerinya bila masuk dewan bedah.....

tnZackJ said...

suami kak pah romantik lagi yer..apa pun, semoga kakpoh pulih sepenuhnya dari penyakit tu..

MULAN said...

oucchh.. ngenang kena belah sana sini, phobia betol rasanya.. ngandung elok pulak alhamdulillah normal.. tapi sebelum ngandung dah berbelah2 badan ni.. seriau.. paling tak suka disuruhnya kita membuang atas katil dlm mangkok.. adoi, takde teknologi baru ke..

apa2 pon alhamdulillah kak pah selamat menjalani ops tu...

IntaNBerliaN said...

oo cam gini ke...alaaa sy pun mybe kene cm kak kpoh gak nanti.. skrg ni nk wat tumujanji dgn pakar dulu samada kne bdah or tak..

Scarlett O'Hara said...

Teruk juga rupanya penyakit tu.Tak pernah rasa dok hospital apatah lagi kena sembelih macam Kak Pah.Jiran sebelah rumah lepas operation leher dia berlubang sampai sekarang.
Satu je nak beritau Kak Pah.Entry Kak Pah ni macam sedih or suspense tapi tetap saya gelak sebab gaya bahasa Kak pah lucu sangat.Suka tau!

dela said...

semoga k-poh cepat sembuh...

puanbee said...

takutnya kak.. adoii

kpah k-poh said...

jgn takut...rilex jer...heee

S..U..D..@..I..S said...

ok alhamdulillah dah selamat
puas juga nak abihkan bc cite seram pun ada. tahniah kak dh berjaya menjalani pembedahan.
moga epat sembh dr demam

kiz said...

kak pah ni demam ke bedah tirod ni..adeh..apa-apa pun semoga lekas sembuh.

-Incek Fik- said...

Semoga Kak K-Poh cepat sembuh dan pulih seperti sedia kala..

Segala ujian yang Allah bagi kat kita menunjukkan Dia sayang terhadap hamba-hambaNya yang sabar dan tabah menempuhi qada' dan qadar~

Puan Kutu said...

baca pengalaman kakpah pun terasa sakitnya.berat lg bahu yg memikul.alhamdulillah masih diberi kesempatan berpijak dibumi yg nyata..semoga kakpah sembuh sepenuhnya..

IntaNBerliaN said...

actually doc kata kelenjar tiroid sy bgkak.. walaupun xnmpak sgt.. kecik je, org tak perasan pun kalau tak tilik betoi2.. doc kata kene bedah tp apa2 pun, sy kena checkup dgn doc pakar dulu samada kene bedah or x..

akak dulu brp jam bedah yer?
lps bedah jd camne.. maksud saya bila dah balik rumah tu.. blh buat kerja & cakap cam biasa la ek?

suri solehah said...

alhamdulillah dah selesai semua..suri dua kali masuk dewan bedah..rasa tak mau dah..masuk kali pertama rasa ok lg..yg kali kedua tu..asyik duk nampak anak2 je..tu yg jd risau

IntaNBerliaN said...

oo saya br dalam bulan lps pergi checkup.. amik darah.. doc cakap normal xda tiroid pastu sy tunjuk bgkak dkt leher.. doktor kata sbb klenjar tiroid bgkak n kene operate.. tp doc ckp pe2 pun kene jumpa pakar dulu la.. sbb pakar yg akn gtau samada operate or tak...

ooo kiranya, sblm nak bedah setahun jugak la br dpt kputusan bdah or tak ek.. lamanya.. hospital kerajaan ek?.. saya pun refer hspital kerajaan jugak..

si alisha ni tgh kecik, saya risau lah jugak entah macamana bila sy duk wad nanti, macamana dia nak menyusu.. kalau betoi2 kene operate, sy tak risau pasal saya tp sy asyik duk pk pasal alisha je..

sy sbnarnya harap2 adalah perubatan tradisional yg dapt elokkan balik kelenjar ni.. tp xtau la kan.. emmm kawan biras saya pun jd gini gak tp dia ckp dia tuam dgn jintan hitam.. skrg ni dah xdaa..

lg 1, sy adaa terbaca pasaal org minum BioVCO.. minyak klapaa daraa.. ilang gak, bila nk operate,. dh xda..

sy lum try lg pun.. ingat nk try tp xtau nk dptkn kat mana benda tu..

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.