KLIK

nak elak tong sampah penuh dgn air hujan??

Hari yg merimaskan jika  abang-abang laaa...a.k.a..bangla2 yg mengutip sampah. Sampah dikutip..tong tak pulak ditutup semula. Kalau kena hari hujan..penuh tong tu dgn air.Dah jadi satu kerja pulak nak menimba air dari tong tu. 
BIla aku tukar tong tu, ganti dgn bakul yg buat bubuh kain tu..dgn bakul2 tu sekali di angkut..!!!
gini la..lebih kurang bentuk tong sampah yg biasa..


Macam ni tak boleh jadi..sesuatu perlu dilakukan ni...


Langkah pertama: tebuk lubang sebesar duit 50 sen kat buntut tong sampah tu..[tong sampah plastik yaaa..kalau yg zink tu..kena cari idea lain lah..] Cara paling senang..guna api. Aku guna pistol cucuh dapur gas tu..ambik masa jugak tapi hasilnya utk jangka panjang..!!!
keluaran tahun 1990..besar ni jugak ler tahun ni pun..heee..


Langkah kedua: dah siap tebuk..letak balik tong tu kat tempat asal dia..[utk tong yg duduk dlm rangka besi tu..kalau yg duk atas tanah..aku tak tau ler cara ni berkesan ke tidak.
rangka besi kat luar negara ni..kat malaysia boleh buh tong sampah  bkn buh plastik sampah saja..


Langkah ketiga: isilah sampah dlm plastik seperti biasa. Bila sampah tu dikutip, tong pulak tak ditutup semula..hari pulak hujan..tapi air tak akan bertakung dalam tong sebab..yaaaa...tong dah bocor..!!!! lojik tak?? 


cuba lah...

No comments:

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.