KLIK

Puasa? Gastric lah konon..!!!!

Ramadhan ini mungkin yang paling mencabar bagi akak k-poh..kenapa?..sebab gastric ler...apa lagi..Hoooo...ini bukan trick tak mau posa yaaaa....ini memang betul-betul trick yang menjadi..!!!Ada sesiapa yang gastric di luar sana? Apa kata kongsi pengalaman anda..supaya akak k-poh boleh mengharungi Ramadhan tahun ini seperti biasa..Anda mungkin macam akak k-poh..dulu..akak k-poh menganggap orang yang mengidap gastric ni..tak de apa-apa pun..elehhh..sikit-sikit gastric..alasan lah tu..!!Tapi bila akak k-poh sendiri disahkan mengidap gastric ulcers...barulah akak k-poh tahu, apa perasaan dan kesakitan yang di alami oleh seorang pesakit gastric ni...Tiga bulan menanggung sakit di dalam perut...makan pun sakit..tak makan pun sakit..nak muntah setiap kali lepas makan..itu tak boleh makan..ini tak boleh makan...aduhhhh...Setelah mendapat rawatan di hospital pakar..di beri pulak ubat yang bila akak k-poh telan..kepala dan dunia sekitar ni berpusing..pening tahap tak boleh nak bukak mata..tak kan nak baring jer..kan..( akak k-poh berhenti jer ubat tu...tunggu ler kena marah dgn doktor pakar di temujanji akan datang..hmmmm)Oh yaaa..jangan lupa yaaa..kalau ada tips berpuasa bagi pesakit gastric..bolehlah khabar-khabarkan pada akak k-poh.Mungkin jenis makanan..minuman..yang boleh dan tak boleh..Setakat ni doktor nasihatkan akak k-poh supaya kurangkan pedas..kurangkan masam..kurangkan masin ( darah tinggi)...aduhhhhh lagi...Macam-macam nak kena kurangkan...tapi tak kurus-kurus pun..heeee...Ok lah...akak k-poh nak pi kerja dulu...uli-uli-uli...terap-terap-terap...bakar-bakar-bakar..packing-packing-packing...  P/s : gastric...memang sakit..!!!!
 

6 comments:

Kak Aya said...

suami saya pun ada gastrik, memang seksalah kalau tengok dia puasa tapi takat ni Alhamdulillah dapat puasa penuh.

Dia mesti minum Horlick + susu tepung ( tak boleh ambil susu tanpa lemak) selepas sahur dan waktu buku. Dia memang tak ambik makanan pedas dan masam seperti tom yam..makan tomyam sikit je memang sakit perut sepanjang hari la jawabnya.

Aida Omar said...

gastrik memang mudah datang waktu puasa..
cuba minum susu masa sahur..boleh mengurangkan kot rasa sakit. pastu time berbuka jangan terus makan mknn yang keras2, try amek mknn yg lembut2 mudah hadam..

syiela said...

tiada tips untuk membantu sbb tiada ahli keluarga / rakan sekeliling yg alami gastrik.. apapun syiela doakan k-pah sihat sepanjang ramadhan nanti.

kpah k-poh said...

terima kasih atas komen...

Mrs.Yie said...

saya pun ada je gastrik tapi kalau puasa boleh je..cuma kalau hari2 biasa saya x leh makan lambat..tu je la..dalam bulan ramadhan memang x de masalah.. :)

gnesop.com said...

nasib baik sop x pernah gastrik..
boleh poser penuh.. alhamdulillah

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.