KLIK

PISANG MONEN

Pernah dengar tak kuih pisang monen ni? akak k-poh baru jer dapat rasa semalam...tu pun tak berani nak beli banyak...takut tak sedap..membazirlah pulak...kan...4 ketul singgit..!!!
Gini lah rupanya pisang monen tu...ada sesiapa yg pernah rasa tak? akak k-poh dah rasa..memang sedap..tapi bila pisangnya agak kelat..dah jadi tak berapa sedap lah pulak..!!!
Macam kita makan pisang gorenglah yaaaa...kena yg kelat tu..atau yg ada bijik...dah ilang selera..kan.

bahagian luar pisang monen ni..akak k-poh tengok dia balut dgn tepung..nampak macam kulit karipap tapi tak rangup. Adunan tepung tu, di leper-leperkan menggunakan mesen buat mee tu..pastu dibalut kepada pisang.Alaaaa..kecik jer pisang tu...pisang lemak manis jer..pastu..sebelah pulak tu...heeee...tu yg kecik tu..kalau lah gunakan pisang abu ke...tuuu..diaaaa.....tak leh nak bayangkan rupa pisang monen ni...besauuuuuuu nauuuuuu...!!!! heeee...


keadaan pisang monen selepas di makan sebelah.nampak tak, kandungan di dalam tu..buah pisang. Kepada sesiapa yang pernah buat, silalah kongsi resepi yaaa...manalah tahu..boleh jgk buat..time rajin..(selalunya memang tak pernah rajin ler..hee)

ini akak k-poh google..pisang monen..memang ada... rupanya...cuma nak tahu asal dari mana..sebab orang yg menjual tu..bercakap stail Indon...

7 comments:

Yumida said...

oic...myb ganti ngn bende lain sedap sket kot...udang ker...sotong kerrrr...

diana said...

saya bukan penggemar pisang..
jadi sah2 tak sedap..
ekekke...

MULAN said...

ehh eehh... macam sedap je.. nak jugak try nanti.. kat mana nak makan ni kak pah..

S..U..D..@..I..S said...

1st time dengar kakpah..ada resepi mau juga coba....

Puan Kutu said...

apa ke pelik nama kuih nie.1st time dengar,mmg tak pernah rasa kakpah..:)

Scarlett O'Hara said...

Memang kuih org seberang kot kak Pah!

afzalsukasuki said...

bunyik mcm keropok mony je :P

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.