KLIK

Fw: [Georgian85] Fw: Karangan negeri sembilan

Acu tukar ko kecek kelate pulok..
Dak pun..habaq kot bahasa kedah kaaaa..Penang kaaaa...


----- Forwarded Message ----
From: abdul ghani hj saari <dmoncheh@yahoo.com>
To: kgv <georgian85@yahoogroups.com>


 
sekadar hiburan.. baco pelan2 yor..

-----


Pagi  tu pagi Senayan . Mak  ngan abah den takdo kek ghumah . Gi  motong gotah kek kobon gotah. Ting ga den, uwan den ngan adik den  yang umo lapan taun yo  kek ghumah.

Te
tibo yo dapo ghumah jighan den molotop!!!. Be lango ngan kuali tohumban kek pintu paga. Uwan den yang tongah ngojoan kekabu tu, dek tergamang eh, biji kekabu di teghajang eh . Lobih sogonggam kekabu di kunyah eh. Den  ngan uwan den bekoja nak nolong an jighan den. Umang aii, api nenek moyang bosa eh. Jangan kan nak nolong , dokek pun paneh .  Tak ditolongkan jighan, kuk ditolongkan, awak lak moda . Den ngan adik den pun bertinggung lah kek pintu paga nunggu an api padam.
Jighan den tah apo lah kabaan eh.  Kok idup, ado lah. Tak lamo tu, jighan den pun balik. Ghupo eh dio gi  bonda tengok anak eh tangkap ikan. Pueh den kobaan dapo eh tebaka, tak diapik eh . suko bona anak eh dapek ikan bosa. Polak nyawa den.  

Yo tak yo, den pun balik ghumah . Kojap tu,
den dongar jighan den meghaung . Baghu perasan lah tu . Agak eh, dio nak masak ikan, gi dapo tengok dah hanguh. Kang kok dio datang ngadu kek ghumah den, mau yo den ghembat eh. Pueh den kobaan tadi .    

Tu lah cito sederhana ngoghi yang den tengok. Tapi tu pun dah lamooo. Maso den kocik. Tu pun uwan den yang cito.
"KOK MONGAK WAN DEN, MONGAK LAH DEN" 
  
 




__._,_.___


.

__,_._,___

2 comments:

kiz said...

hahahaha...ampesh...den goma boto artikel ni ha..mengologak jiwo rago membaco eh..

Sharifah nor said...

banyak yg akak masih paham..wpun dah lama tinggalkan negeri sembilan...

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.