KLIK

Scarlett Petals...ini dia pokok rozel...

Sungguh-sungguh memang nak serupa dgn pokok rozel tu..Scarr oiiii...Apa yg berbeza ialah daun pokok entah apa2 ni agak panjang dan tirus sedangkan pokok rozel pulak daunnya pendek sikit dan agak membulat bentuknya.
Batang pokok rozel merah kehitaman tapi yg pokok entah apa-apa ni..batang hijau.
Satu lagi..pucuk pokok rozel berbau dan berasa masam2..sebab tu lah ia juga dikenali dgn nama pokok asam kumbang.
Sedangkan yg ni baunya macam daun pokok biasa jer...tak de selera nak try pun..
Pokok rozel berbuah merah gelap sedangkan pokok entah apa2 ni.. tak de buah pun..daun saja merimbun...
Untuk lebih jelas lagi..sila tengok pic di bawah:



ini dia pokok rozel/asam kumbang tu....
Adapun pokok misteri tu..bukan pokok ganja..tapi tak tau lah kot2 pokok ketumlah pulak !!!
Nak senang..tanya jer kat jiran sebelah ni..kalau pokok2 tu bukan dia yg punya..elok tebas jer....kan.
Sekian pelajaran Sains bab pokok yaaa..
Alangkah bahagianya jika pokok tu..ialah pokok petai....kan..kan..kan...

~ Ehhhhh ~ Senyumlah sikit ~ !

7 comments:

laskar pelangi said...

auwww! pelangi suke minom air rozel;) sedap!!

kiz said...

ketum lain lah kak..ketum lebih kureng cam daun rozel tu gak..huhu

MULAN said...

rozel sedap kan... tapi pokok petai tinggi melangit lah nnti..

Scarlett O'Hara said...

Alangkah bahagianya kalau pokok tu pokok duit lah kak Pah!! Hehehehe!
Agaknya betullah yang Zul kata pokok jarak.Nanti saya try teropong kat mana2.Kalau tau nanti saya btau Kak pah.

NzA said...

sy ada gak tanam pokok rozel ni dlm pasu..bkn main subur lg ttp buahnya xbyk...hu...

mengidam ke????

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

xpernah dengar pon pasal pokok rozel ni... ketinggalan zaman rupenye sy ni :)

Mia Liana said...

sedap tau rozel.. siap 2 entri lagi mia buat dalam ruangan dari dapur mia... heheheh

dah puas sangat minum air dier.. memang sedap...

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.