KLIK

Adab sewaktu menegur..

Akak k-poh nak tahulah..pernah tak anda merasa serba salah hendak menegur sesuatu perbuatan atau situasi yang berlaku di depan mata anda.Jika anda mengalami situasi tersebut, bagaimana caranya anda hendak menegur?  1.Pegawai kesihatan haiwan (lelaki) yg datang ke rumah akak k-poh untuk menyuntik kucing-kucing akak k-poh tu, zip seluarnya terbukak...!  Apakah tindakan anda?... tindakan akak k-poh:sebab orang tu lelaki..kan...jadi susahler sikit..!!!..bila bercakap,pandang ke arah muka dan buat selamba..tapi lega jugak ler sebab tak nampak sepender..hik..hik..hik... memang ler pandang muka..macam mana boleh tahu tak nampak sepender?? alamak..kantoi..hik..hik..hik..!!! ( dia pakai baju masuk dalam seluar ler..jadi yg nampak hanya baju jer lah...!!)  Kalau perempuan..senang sikit..akak k-poh bagitau aje ler..."dik..seluar tak zip...!!!"...senang...kan..kan..  2.mekanik yg tukar tayar..bila men"sujud"..terrrr..nampak pulak lurah punggungnya...( bukan sengaja tengok aaaaa....)  apa tindakan anda?.. tindakan akak k-poh: buat-buat tak nampak aje ler..hik..hik..hik...   ada ler sekali tu..budak perempuan tu..duk depan akak k-poh..sedang makan char kuey teow..ish..ish..ish..nampak pulak lurah punggung dia..nak tau apa yg akak k-poh buat..akak k-poh cucuk dgn garfu pastu jirus air lada..akak k-poh tegur jer..."dik..ni nak buat wayang free ke??"... Tau pulak dia tarik baju dia ke bawah..alamak..lurah punggung tu kalau cantik putih menarik tak pe lah jugak..ni..dah ler hitam..siap ada parut kudis lagi...geli...!!! anak sapa laaa ni..tak de adab..errr..berleter lah pulak...!!  pernah tak anda menegur?? atau berani tak anda menegur?     

15 comments:

Puan Kutu said...

tak berani..selalunya buat bodoh jer.tp klu smp akan memalukan org tu, pelan2 la bgtau..satg tak habaq lg la malu..cthnya macam zip seluar td..:)

Kak Aya said...

saya pun jenis tak berani...jenis buat2 tak nampak je...

ajumohit said...

Sy sokong tindakan Akak utk situasi ke 3... Yg sebelum tu segan nk tegur coz lelaki kan

Miss Y and Her World said...

errr selalunya kalau terjadi kes macam akak, buat tak tau je. haha. tak berani nak tegur. segan lah.

Kau Jantung Hati
Awak Curang. Semua Salah Saya

Belalang Hijau said...

jarang pulak belalang nak tegur org klu belalang jumpa mcm situasi d ats...tp klu yg x tarik zip tu laki, memang belalang kasitau la...cian dia...ngee

Mia Liana said...

memang selalu terjadi... kadang di shopping complex.. bila da yang membongkok.. memang nampaklah.. selalunya mia diam je tak tegur... cepat2 blah dari situ... takut nanti sofea jerit "mak! pe tuh" sambil tunjuk...

hatikubaik-mohdhazlan Dreadlock said...

tegur ngn cara berhemah ...tegur utk kebaikan ...amalan mulia tu :)

NzA said...

ha.ha.ha...kelakar la k-poh...sy prnah alami zip sluar pensyarah terbuka..masing2 pandang memandang..segan nk ckp......

Mrs.Yie said...

saya selalu je menegur tapi ahli keluarga je la..kalau orang lain saya x berani..hikhik

Piasara said...
This comment has been removed by the author.
suri solehah said...

huhu..belum berani nak tegur rasanya..kalau yang terjadi gitu sian jugakkan...tapi kalau ppuan mmg jenis nak tunjuk lurah tu..tak tahu nak kata apa

Piasara said...

"saya pun penah alami pengalaman tertengok lurah tu..tp saya buat bodoh jer...nk tegur takut kena sedas kang naya.."

gnesop.com said...

Biasa buat tak nampak kalau org tak kenal. Kalau yg kenal, soind direct. Hajaha
kalau awek cun, curi2 tgk. Huhuhu boleh?

Terbelog said...

kalo laki ngan laki ok kot tegur:0
folow dia

papabear said...

saya sokong part jirus jirus lepas cucuk ngan garfu tu! ganas!

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.