KLIK

NGAPA NASI NI ASYIK BASI JER

SALAM SAYANG SEMUA: akak k-poh musykil jugak ni... beli jenis beras yang sama... masak nasi cara yang sama.. tapi mengapa cepat basi pulak? Beras rosak ke? elok jer pun... pernah tukar-tukar macam-macam jenis beras dah.... cara penyimpanan ke? pernah tak anda alami macam akak k-poh ni... sayang pulak nasi dibuang-buang begitu sahaja..... p/s: ada yg kata... padi yang di tuai tak cukup matang... sebab tu nasi cepat basi... betul ke?

7 comments:

Nazri Hanafiah said...

nasi cepat basi sebab basuh beras tak betul?

Mia Liana said...

bukan salah beras rasanya... salah rice cooker tu agaknya, mungkin dah bertahun2 lamanya guna.

mia baru je tukar rice cooker baru. yang lama tu, kalau masak nasinya memang cepat basi. bila dah tukar baru ok je... :)

Cik Tie@Akak said...

oooo..k poh...jangan salahkan beras,akak pun pernah kena gak dulu..pastu masak guna air yang dah tapis tu..masak nasi dah 2 hari tapi lum basi2 lagi..cubalah

Arya Putra said...

Itu adalah sihir..

puanbee said...

pernah juga alami kes macam ni , macam mak mentua cakap punca dr periuk .. sebelum masukkan beras tu .. basuh periuk dan keringkan dengan api ..lepas tu nasi jadik ok dah .. tk cepat basi try lah

Anjungsena said...

Ni salah satu kena buatan org ni....jaga-jaga kak pah

tunz said...

pd pengalaman mama tunz...may b...may b tau...bila pertama kali kita buka tudung periuk nasi tuh, akan ada wap air kat tudung periuk tu, jgn sampai air wap itu jatuh ke atas nasi yg dah masak tuh...lagi satu may b...may b jer..bila kita senduk nasi, kena hati2.pesan arwah umi mama tunz dulu.bila lepas makan, ada nasi lebih dlm mangkuk nasi, kalau kita masukkan semula dlm periuk nasi td,pastikan nasi yg dimasukkan itu x tercemar dgn nasi2 yg dh disenduk atau bercampur2 dgn kuah semasa kita nikmati hidangan tdi..susah nk jelaskn dgn ayat tulisan kat sini...kalau lisan better..hope kak pah leh faham n jelas..dan mama tunz hrp ada inout kat sini..just sharing ye kpah

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.