KLIK

SIAP SEKETUL

SALAM SAYANG SEMUA: Siap jugak seketul kek fondant hari ini. Ehhhhh... jangan ada pulak yg terliur nak makan kek ni... sebenarnya ianya untuk display only... heeee....nampak jer macam kek.. tapi dalam tu hanya polisterine jer...!!!!  Akak k-poh punya pelajaran untuk hari inilah ni... agak sukar jugak sebab perlukan kelembutan untuk membuat hiasan fondant ni...




selepas di uli dan di canai.. maka fondant ini di salut pada kek (polisterine) tadi. Sebenarnya, polisterine digunakan supaya kek display ini boleh bertahan lama.. Kepada anda yang nak membuat fondant ni, adunan fondant yang telah siap ada dijual di kedai-kedai menjual barangan kek dan beskut. Apa yang anda perlu buat, hanyalah masukkan sedikit pewarna makanan ( kalau nak warnalah) kemudian uli saja dengan tangan... Tapi yang di atas tu, kitaorang bancuh sendiri...






Kemudian, bahagian skirt pula di buat.. maaf tak dapat nak ambik gambar masa buat skrit ini sebab tangan kitaorang penuh dgn tepung jagung.. Jenuh jugak nak buat skirt ni, lima enam kali cuba, baru jadik..tapi tak pe.. bos akak k-poh seorang yang penyabar.. sampai hitam tepung pun.. dia tak kisah.. heeee.....





Sedikit lagi dah nak siap. Belek sana.. pusing sini.. akhirnya baru bos puas hati..walaupun banyak yang bos buat.. tapi dia masih tak puas hati... keh..keh..keh...






Sekiranya ini adalah kek yang betul-betul kek dan bukan polisterine... maka gambar yang akhir ini  tidak mungkin ada di sini... heee




Ehhh.. ini kain apa pulak ni.. oh ya.. kain langsir untuk pelajaran akak k-poh  pada minggu depan. Langsir untuk display jugak nih.....

p/s: Bos kata, kita ni tak kan abis bila belajar.. hari ni kita belajar ini.. esok kita masih ada lagi benda yang nak kita belajar... Hari ni kita ajar orang.. rupa-rupanya bertambah pulak ilmu yang kita tahu...Pergghhhhh... cayalah bos..!!!!

11 comments:

Cikgu Bada said...

belajar sampai mati..jgn kurang ajar dah le

Puan Kutu said...

bagus belajar kakpah,nti boleh ajar org lain pulak..ilmu tu terus bercambah..pahalanya pun bercambah..:)

kpah k-poh said...

Cikgu badar : yg kurang ajar tulah nak di ajar.. kan..

Pn Kutu: kpah setuju...

diana said...

walaupun polisterine je tapi saya terliur..heheh

kpah k-poh said...

alahai... kisahnya terliur lah pulak...

Azmi Khan said...

cantik nie kak pah....
nak mkn tak bleh tp sy bygkan sy mkn kek nie....
hehe.....

persatuan pandu puteri jasin said...

wah...bestnye belajau wat kek cengginih...mama tunz tau yg simple jerk....

Marina Monroe said...

Salam,

Macam2 ilmu ada, boleh pilih saja..
Alhamdulillah..cantik juga skirt cake tuh..hehehehehe

HAW said...

wah! hebat ar kpoh.. Haw ni sebenarnya penggemar kek.. bila nampak kek memang terliur.. pulak yg cantik mcm tuh

menjahit pun minat gak.. sbb mak pun tukang jahit kot.. tp takde masa nak praktik.. klu nak tahu, Haw dah pernah buat baju melayu sendiri tau!

zaman skrg semua ilmu kita kena kaut..

kpah k-poh said...

wah.. wah Haw... tak sangka ya...

Scarlett O'Hara said...

kalau dekat, tentu hari2 saya dtg belajar dgn kak pah.

follow me

Instagram

P/S:terima kasih pihak google/thankyou google

segala gambar-gambar yang tak de kena mengena dengan diri aku yg bukan aku yg punya tapi jugak bukan ahmad albab yg punya tapi pihak google yg punya. Harap maklum.